21 september Träning och mockarutor

Jag är nyss inkommen efter en timmes träning med hundarna. Jag har tillgång till suveräna marker här i Tingsryd. Precis utanför huset och det gör att det blir lite lättare att träna då eftersom jag i grunden är ganska lat...
Markerna består av bla hästhagar och 3 intilliggande stora slåttervallar som vardera är ca 100x200 meter. Mellan vallarna rinner det övervuxna diken. Arrendatorn här upplät villigt markerna för träning så länge jag inte var i hagarna som hästarna går i just då. Självklart, förstås ! Dock är alla markägare / arrendatorer inte lika villiga till att upplåta marker för träning. Stället jag bodde på innan fick man inte träna sina hundar på men markägaren / arrendatorn tyckte man skulle ställa upp med sina hundar på jakterna.. Märkligt resonemang...
Nåväl, jag håller just nu på att påminna hundarna vikten av raka, långa linjetag oavsett diken och andra hinder. Jag tyckte att dom hade tappat lite " linje " helt enkelt. Rakt över dikena går det bra, snett över är det lite värre...
Vidare tränar jag långa sidoförflyttningar, också över diken. Jag vill ju gärna att mina hundar ska gå att dirigeras med enbart muntliga kommandon och jag ser att det sitter bättre och bättre. Hur många gånger har man inte varit med om att hunden inte kan se dig under en dirigering ?! Vass, högt gräs, sly i vägen osv. Du vet var hunden är men hunden kan inte se dig. Då vill jag fortfarande, hjälpligt, kunna styra hunden med hjälp av rösten.
Kul förresten att intresset för dom öppna träningarna är så stort.
Nu har Nadja, dottern i huset, bakat mockarutor och gjort te´åt oss. Kanon !
Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback