SSRK - en " vuxenklubb " ?

Ja, frågan är mer än berättigad tycker jag.
Jag var för någon vecka sedan på Segerstad Lantbruksskola. ( tror jag det heter ).
Där har dom även en gymnasieinriktning på bara hund. Kul ! Massor med unga tjejer och killar med stort hundintresse och flera av dom hade spaniel & retriever. Jag var där en hel dag och höll föreläsning om och demonstrerade jakt med spaniel och retriever. Mycket givande och roande.
När jag sedan tipsade om SSRK och dess kursverksamhet så såg dom helt frågande ut...dom visste knappt att vi fanns !
Alltså, finns det någon klubb ansluten till SKK som är så dålig på att ta hand om ungdomar som SSRK är ? Ja, det finns det säkert men är det nåt att skylla på ?!
Åker man ut på jaktproven så ser man väldigt sällan ungdomar ( under 20 år ) som startar sina hundar.
Varför ?
Har dom inte åldern inne ? Har dom inget körkort ? ( nä, klart att dom inte har i alla fall ) Har dom inte tillräckligt med pengar ? ( nä, klart dom inte har )
Har dom inte intresset ?
Eller har dom inte fått chansen helt enkelt ?!
Finns det över huvud taget något intresse av en väl fungerande ungdomsverksamhet ?
Måste man vara en vuxen med stabil ekonomi, två bilar i hushållet, goda kontakter och redan duktiga hundar och en väldigt förstående, eller ännu hellre, redan hundintresserad sambo för att få deltaga och vara med i SSRK ? På utställningssidan har man iaf kommit en bit på väg med " barn med hund " och " juniorhandling " men vad gör vi på jaktsidan ?
Ingenting, eller...!?
Jag vidareutvecklar gärna mina tankar angående detta men bara om intresset finns. Ge mig kommentarer !

Kommentarer
Postat av: Penny

Intressant resonemang! Ungdomssektioner finns ju inom brukshundklubbarna. Finns säkert många ungdomar med en spaniel eller retriever i familjen som hamnar på brukshundklubbarna eller agilitybanan (i brist på annat) när de blir intresserade av att göra något mer än att gå runt kvarteret med jycken. Det vore ju klart mkt bättre att få dessa ungdomar intresserade av den jaktliga biten!

Postat av: Tina

Mycket intressant. När jag skaffade labrador fick vi hem en informationsbrochyr från SSRK men jag fattade aldrig vad det skulle vara bra för. Det var inte heller helt lätt att komma igång med träningen. Folk utan körkort och bil ger snabbt upp. Jaghar efterlyst någon form av klubbstuga inom vår sektion (östra) där man skulle kunna ordna aktiviteter för ungdomar och nybörjare.

2006-09-14 @ 14:57:29
URL: http://sabinafreddie.blogspot.com/
Postat av: Jill

Dina tankar och idéer Jens är verkligen befogade! Det kom upp på tal nu också på http://forum.alltomhundar.com/viewtopic.php?t=42249
Det är helt klart något som borde jobbas vidare på!

Ha en skön helg!

2006-09-15 @ 18:49:37
URL: http://www.jaktlabrador.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback