2 : a maj 2006 Valpträff, fusksoppa och..ja, läs själva !

 Ibland undrar man om nån läser bloggen...orkar läsa all text helt enkelt..
Hur som helst, jag tycker det är roligare att skriva än att läsa så om ni vill - håll till godo !
1:a maj var lite speciell för mig i år. Jag hade min första valpträff från min egna uppfödning. 6 stycken valpar och förare ( av totalt 9 st. ) mötte upp. Jag tackar er som kom allra ödmjukast...
Mitt syfte med träffen den här gången var att, förutom träffa er allihopa igen, titta lite hur valparna har utvecklats, om dom fortfarande håller samma jämnhet och vad det är för individer egentligen. Jag ville även kolla lite om dom hade en vilja att finna och apportera det dom fann, vad dom hade för kontakt med sin förare och vad dom har för attityd mot sin omgivning.
Jag är helt igenom positiv till vad jag såg ! Dom är lätta att få kontakt med, dom har en stor vilja att arbeta och apportera det dom hittar och dom har kombinationen förarmjukhet - stor jaktlust.
Precis som jag ville ha det ! En del av valparna visade en stor attityd och som jag sa till er ; visa då en attityd tillbaks !
Jag ska inte här precisera exakt vad vi gjorde för övningar men fokus låg på minne, viljan att finna och på att kunna koncentrera sig. Det kändes som det låg på en lagom nivå med tanke på deras ringa ålder. Jag fick dom svar jag ville ha och jag hoppas även att mina valpköpare fick svar på sina funderingar.
Kom ihåg alla ; det handlar om lite känsla och att visa en attityd mot valpen som den inte kan missförstå.
Och glöm aldrig bort, hur mycket ni än älskar den lilla, det är en hund och ingen leksak eller gosedjur !

I skrivandets stund så sitter jag och avnjuter en väldigt god soppa och ni som känner mig vet ju att jag är road av matlagning...men skam till sägandes måste jag erkänna att jag inte gjort soppan själv...
Det är faktiskt en färdig soppa från Kelda, Thaisoppa. Man bara värmer den... ; (( Vill man sen att den ska bli ännu godare så lägger man i lite avocado, några räkor, strimlad purjo och dito basilika och vips ! Kanongott ! Som ett litet tips bara...

Tidigare idag, nyss hemkommen från jobbet, så sprang Tippen ( min valp ) omkring och lekte med grannens 2 veckor äldre valp, Minna. Dom hade nåt i munnen båda två...jag kallade på Tippen och ville gärna ta del av vad hon apporterade på den här gången...det var vitt och lite brunt och kletigt. När jag fick det i handen insåg jag vad det var...en blöja med tillhörande innehåll från grannpojken Elliott !
Ja ni vet, med ett ytterst ansträngt tack till valpen och med ett falskt, påklistrat leende på läpparna..duktig lilla valp ?!
Så imorgon börjar toaletträningen med Elliott, Lotta ! Bara säg till så kommer jag.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vi läser bloggen!

Jag hade en liknande erfarenhet av bajsapportering fast jag fick ett par kalsonger i vuxenstorlek fulla med bajs inlevererat av Lucy. Mumma! (Fast jag var inte så pedagogisk att jag tog emot i handen)

Tack för en trevlig valpträff förresten! Mera attityd skall det bli! Det märks att 4-månadersdagen nu är nära...lite mera att brottas med har det blivit. I morse fick jag allt ta i lite med rösten då Lucy helt plötsligt fick för sig att spatsera fram till en mötande hund. Hon vände dock och fick bära lite på en tennisboll som belöning. :)

Postat av: Fanny

Vad då varför då? För att jag vill ha en jakthund som passar mig i typ, storlek och arbetssätt.

2006-05-02 @ 23:20:11
URL: http://www.klickerklok.se
Postat av: Jens

ok...ska du jaga ripor med henne ?

2006-05-02 @ 23:42:09
Postat av: Margareta Lindberg Gloria

Hej! Eftersom jag fått veta, att man leker blogg gratis, har jag luslåst fram till 12 april. Avsnittet om Bates var intressant. Bestman + hingst = 40-årskris. Roligt läsa att Du tränar med rösten. Det faller sig naturligare för mig och Gloria. Nu skall vi åka till Annika Falkenberg, som ger Gloria massage, så hon håller sig fit for fight. Det märks att Du gillar att skriva. Margareta

2006-05-10 @ 14:56:28
Postat av: Jens

Tack Margareta. Ser fram emot att träffa dig igen. Ni är en frisk fläkt...eftersom du ändå har så många järn i elden så skaffa dig en egen blogg och låt oss andra ta del av din stora kunskap och din underfundiga humor... ; ))
Gå bara in på www.blogg.se så har du din egen på bara ett par minuter.

2006-05-11 @ 13:15:30
Postat av: Margareta

Tack,Jens, för de vackra orden. Så roligt att leka blogg är det inte, och järnen är för många. Har varit funktionär på Sjösvängen i helgen. Det gäller att känna sin och hundens begränsning.
Margareta

2006-05-22 @ 09:10:31
Postat av: Jill

Men vad du var hemlig då Jens! Inte förrns nu när någon la ut en länk hit på Birddog så hittade man hit. Jätterolig, intressant och trevlig läsning. Hit kommer vi tillbaka!
Ha en skön sommar!

2006-06-14 @ 11:40:50
URL: http://www.jaktlabrador.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback