14 juni Bullerbyidyll och valpträning

Jag har sagt det förut och jag måste säga det igen ; jag har nog världens bästa grannar ! Jag har varit lite krasslig nån dag och när jag så småningom tog mig upp ur sängen och ut i det fina vädret så tog det bara ett par minuter innan grannen till höger ( Lotta..hon med sonen som ska pottränas snart, ni vet.. ) kom över med en dukad frukostbricka ! Hon bjöd senare även på lunch...!!
Framåt eftermiddagen satt vi alla och drack kaffe i skuggan och då hade även grannarna till vänster anslutit. Bullerbyn består av 3 hus med mitt i mitten ( bra läge ! ) Jag beklagade mig något ytterst lite över mitt höga gräs  varpå Micke ( vänstergrannen ) helt plötsligt försvann för att 20 minuter senare återigen dyka upp med en åkgräsklippare modell större på ett släp. En kvart senare hade jag helt plötsligt en gräsmatta igen.. Med såna grannar är det lätt att trivas !! En grillfest med inbjudna grannar kommer allt närmare !
Nu till lite hundträning, närmare bestämt med valpar i 5 månadersåldern.
Jag har tidigare sagt att jag tycker det är viktigt att knyta ett så starkt socialt band som möjligt med valpen och det står jag fortfarande fast vid.
Minst lika viktigt tycker jag det är att inte överträna valparna. Att lära dom och vänja dom vid att kunna vara ensamma eller att tillbringa mycket tid i hundgård eller liknande. Jag har ju förmånen att ha flera hundar så riktigt helt ensamma blir aldrig valparna. Dom är ju trots allt flockdjur, våra hundar.
Jag vill inte skapa några förväntningar hos mina valpar när dom är unga. Jag ska ta några exempel på vad jag anser kan skapa en förväntan hos en valp ;
en så elementär sak att den lilla valpen måste sitta på kommando innan den får mat kan faktiskt skapa en förväntan. " Sitt så får du mat ", alltså en form av förväntan. Sätt istället bara ner maten utan att ge några kommandon innan. Så länge valpen inte hoppar och far som en galning så tycker jag det är det bästa.
När jag vill lära min valp att sitta så ska den göra det för att jag VILL det och den ska inte nödvändigtvis behöva ha en belöning för att sitta. Belöningen den får är min uppskattning och mitt beröm...och någon enstaka gång kanske en godisbit men aldrig en hel skål full med mat.
Att valpen ska sitta innan den får gå ut genom dörren kan också skapa en förväntan. Varför ska den sitta innan den får gå ut ? För att man förstärker sitt " ledarskap " ? Jag tror knappast det.. Istället kan man få en valp som helt plötsigt sitter framför en stängd dörr och gnäller...och det vill jag INTE att den ska göra. Ja men den kanske är kissnödig ? Kissa då hellre på golvet men gnäller gör du inte valp !
Valpen ska regelbundet ha mat 3 ggr om dagen ( eller i vissa fall mer ) men måste den ha det på exakta klockslag eller precis när man kommer hem eller vid någon annan regelbundenhet ? Man kanske till slut får valpar och / eller unghundar som börjar föra ett herrans oväsen bara för att klockan slår 07.00 och man råkar vända på sig i sängen ( om dom nu överhuvud taget måste vara inomhus ) och det vill jag INTE !
Man " tränar " passivitet med valpen under tiden man gör nåt med sina vuxna hundar. Kräver att dom i alltför tidig ålder ska kunna sitta lugna och tysta under en längre tid och se andra hundar i arbete...kan skapa en förväntan så att valpen till slut börjar pipa och det vill jag heller INTE ! Låt gärna den unga hunden vara med en kort stund bara för att få känna på miljön lite men ta inte med den under en träning en längre tid innan den börjar bli mentalt mogen för det...
Över huvud taget...överaktivera inte valparna för då kan ni skapa en förväntan mot er själva som person och den unga hunden kanske börjar gnälla av förväntan så fort ni bara är i närheten av valpen. Den är ju van vid att så fort jag är med min matte / husse så händer det något kul. Gör det inte det så blir jag gnällig...
Det ska vara en ynnest för en hund att vara med sin ägare, istället för en självklarhet !
Förstår ni vart jag vill komma ? Många håller ju naturligtvis inte med om allt det här och det begär jag inte men tänk er för så ni inte skapar en massa onödiga förväntningar innan den unga hunden är så mogen så den kan hantera dom. Risken kan då vara stor att man får hundar som inte kan vara tysta. Man kanske i värsta fall har gjort en " tyst " hund gnällig...och det vill vi ju INTE, eller hur !?
Hänger ni med ? Hur gör ni eller tänker ni själva ? Kommentarer mottages tacksamt.
Lev väl i sommarvärmen !

Kommentarer
Postat av: Helena Boström

Intressant & kul att läsa här på din blogg! Att ha bra grannar är den bästa förutsättningen :) För ca 3 veckor sedan när jag varit iväg i Sthlm på en kurs med worket så skulle jag snabbt in till den lokala ICA butiken, kom ut ur affären och har punktering. Bensinmacken ett 100-tal m bort hade precis stängt...Skuffen full med 4 hundar. Ska tilläggas att jag 2 veckor innan hade opererat högerhandleden, jag ringer mina grannar och de är ju de bästa som finns - naturligtvis kommer Håkan storbonden och hjälper en "handfallen" & gipsad handikappad nyanländ resenär. Det är till att ställa upp! Jens vad vore man ute sina grannar? Ta hand om dig grannarna & givetvis hundarna :)
//Håller med dig ang hundar som inte kan vara tysta. Nästa resa blir Hvarsta Gård - Väl mött. Mvh Helena

2006-06-15 @ 09:31:56
Postat av: Tina

Hej!
Kul att läsa på din blogg Jens och du skriver kloka saker. Jag köper ditt resonemang och har tänkt en del i de banorna själv då det är många tillfällen om dagen då valpen/hunden har höga förväntningar. Hur bör man sig åt för att minska dessa och i förlängningen hundens stress? Dina tips kan vara något att tänka på. Däremot tycker jag det är praktiskt med hundar som inte springer ut när dörren öppnas, men om dom sitter eller står är ju en smaksak.
Tina

Postat av: Margareta och Gloria

Inte vet jag vart detta skickas, men Jens har så rätt tycker vi. Ingen av oss gnäller.
Och visst har Jens det så bra som han förtjänar i sin Bullerby.
En skön midsommar önskar Margareta och Gloria

2006-06-16 @ 08:51:04
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Hej, Kul att hitta dej ute i cyber-spacen! Har läst igenom din blogg och tycker att du har mycket förnuftiga tankar ang hundträning. Det tyckte jag även när vi hade dej som instruktör på jaktinternat på Simlångsgården maj 2004.
Och det där med skitsnack - försök att vara som gåsen, låt det rinna av dej!
Ha en härlig midsommar!
/Heléne och Zico (han som var bäst på att "knalla")

2006-06-20 @ 14:57:45
URL: http://www.zicolino.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback