Stolpe nr. 1 Lär känna din hund

Här kommer en kort resume´av det jag redan skrivit men inte publicerat.

När man får hem sin valp så är det några saker som jag tycker är viktigt. Man måste lära valpen vad den heter, man måste lära den vad ett " nej " betyder och man måste lära den vem som bestämmer.
Jag ger mina valpar en eller två veckor på att bekanta sig med sin nya miljö och på att lära känna den övriga flocken ( människor och / eller hundar. ) Sen börjar jag " träna " valpen.
Träningen går ut på att lära känna den nya individen. Umgås mycket med den, utsätta den för alla möjliga situationer och miljöer, försöka knyta ett så starkt socialt band som möjligt med valpen.
Få den att känna att jag är den stora tryggheten i valpens värld. Det brukar inte vara så svårt...
Vidare så tränar jag mycket inkallning såklart...att den ska sätta sig innan den äter ( på visselsignal ), sitt stanna kvar.. Jag försöker få den följsam när jag är ute och går i skogen, jag uppmuntrar mycket ögonkontakt osv osv..
Jag låter inte valpen apportera särskilt mycket, springa efter bollar etc. Jag litar helt enkelt på att den ska apportera när det blir dags för den träningen.
Jag ska försöka vidareutveckla punkt nummer 1 längre fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback