27 april Träning med alla hundarna

Nyss inkommen efter en blöt träning. Regnet öste ner och det insåg jag inte förräns jag redan var dyblöt...
Först lite träning med Tippen ( valpen ). Inkallningsövningar med små störningar och sedan lite koppelträning. Störningarna bestod av att hon fick sitta och titta på ett par fasaner som bråkade i trädgården och när hon verkade tillräckligt sugen på att springa dit så gick jag ifrån henne 20 meter och kallade in. Hon kom rakt in i mina händer och jag belönade henne med en liten godbit. Anledningen till att jag vill att hon ska springa rakt in till mina händer ( mellan knäna ) är att jag vill att hon ska fatta att det är dit jag vill att hon ska komma sen när hon har en apport i munnen. På så vis kommer jag inte att få några avlämningsproblem. Det är så lätt...
Koppelträningen är om möjligt ännu enklare...ju mer hon stretar i kopplet desto mer drar jag åt andra hållet och när hon kommer upp vid sidan så belönar jag henne. Inte så mycket lock och pock, alltså..
Jag visar henne var jag vill ha henne snarare än lär henne ! Enkelt och effektivt.
Dom vuxna hundarna...jag gick rakt fram på ett stort fält och hade dom under kommando " hopp & lek ".
Ungefär var 30:e meter satte jag en käpp och gömde en tennisboll ( det blev 4 käppar ) och efter ca 150 meter kallade jag in dom och visade dom att här lägger jag dummisar, 6 stycken.
Sedan vände jag om och gick rakt tillbaks till början och skickade Gry ( Searover Willing Gry ) på ett linjetag. Eftersom hon inte uppmärksammat käpparna och bollarna, som låg ca 20 meter vid sidan om den tänkta linjen, så toksprang hon ut och tog en dummie.
Därefter skickade jag Dis ( Viltvårdarns Dis ) som suttit och tittat på var Gry hittade sin dummie och började också tokspringa - dock med en stor skillnad - , när hon var mitt emot första käppen blåste jag stopp och vinklade henne vänster och kommenderade närsök. Lite konfunderad blev hon allt men efter lite övertalning så sökte hon riktigt bra bland grästuvorna och hittade så småningom bollen.
Därefter var det Trazans ( Mincer´s Harley ) tur och han ville såklart dit Dis hade hittat en boll men jag kommenderade honom ut och då förstod han att det var linjetagen som gällde...
Sedan var det Grys tur igen och hon ville såklart till linjetagen men henne vinklade jag vänster vid andra käppen och kommenderade närsök...osv..ja, ni förstår säkert.
Hela övningen tog ca 20 minuter och då hade hundarna fått två apporter var. Ett linjetag och ett närsök.
Lagom träning..
Nu ska jag planera ihop en liten middagsmeny för morgondagen, jag har fått ett erbjudande jag inte kan tacka nej till... ; ))
Må väl !

Kommentarer
Postat av: gun & flattarna

Hmprff, jo detdär erbjudandet Jens, du har glömt att uppa bloggen he he...
Allvarligt talat, kul med den och dina små tips man kan ta till sig!
Gun, Fadde, Maya, Myra & Ella


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback