19 april Ponnyjakt och födelsedag

Idag var Camilla och jag ute och tränade dom vuxna hundarna. Lååånga linjetag med störningar från apportkastaren vid sidan om. Sedan skick mot dom gamla linjetagen för att bryta av med låånga sidoförflyttningar till höger respektive vänster, återigen med hjälp av apportkastaren. Vi försöker träna hundarna att enbart med hjälp av muntliga kommandon ( SÅÅÅ till höger och JA till vänster ) förflytta dom sidledes. Jag tror att man kan ha stor nytta av att kunna dirigera sina hundar enbart med hjälp av rösten.
Efter vissa korrigeringar så fungerade det tillfredsställande.
När vi var mitt uppe i träningen så kom det helt plötsligt en lite shettis ( ponny ) travandes....
Alltså, dessa hästar ! Förb....kreatur !!
Jag börjar tro att dom förföljer mig ( se tidigare blogg ) och jag känner mig lite som Hurley i " Lost ".
Ni vet, låtsaskompisar som bara dyker upp...och stör ! Ja ja, ni som följer Lost förstår vad jag menar.
Snabbt in med hundarna i bilen för att påbörja ponnyjakten. Den sprang på en större väg och vi ville göra en insats så den inte blev påkörd.
Efter en mindre jakt och lock med ammoburken till apportkastaren ( skulle låta lite som en liten hink med havre ) så kunde vi till slut koppla kreaturet med ett alldeles för kort retrieverkoppel.
Det visade sig vara en hingst med ystra vårkänslor och hormonerna sprittandes i kroppen. Jag fattade ju läget direkt men Camilla svor så både vårkänslor och hormoner försvann hos både mig och hästen...
Nån timme och ett par kilometer senare hade vi frågat oss fram vart hästen hörde hemma och kunde sedan ställa den i en box i ett litet stall. Ingen hemma så jag skrev ett litet meddelande och för bara en liten stund sen så ringde en tacksam tjej och tackade för hjälpen. Hon bjöd även in mig på en öl eller två om jag hade vägarna förbi så det får man ju snart ha...på tal om vårkänslor och hormoner..ha ha...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback