12 april Träning och forsränning

En bit ifrån huset där jag bor finns det en grävd, stensatt kanal som det så här års forsar ganska rejält i. Över kanalen går det en en skogsbilväg och vattnet passerar genom en vägtrumma som är ungefär 80 cm i diameter. På bägge sidor om kanalen är det ekskog med smågranar inunder.
Dagens träning med dom vuxna bestod i att skicka dom snett över kanalen på linjetag utan att ta vägen över stigen - varken på ditvägen eller på hemvägen.
4 dummisar låg utlagda och efter varje hemtagen dummie så kastades det en lång markering med densamma ut över ett hygge. Hunden markerar, vänder om och tar ett linjetag för att sedan hämta markeringen på hygget.
Efter lite tillrättavisningar så fungerade det riktigt hyggligt.
För en gångs skull när jag tränade dom stora så hade jag Tippen med mig. Hon försökte i början hänga med i dom vuxnas tempo men när hon så småningom insåg sina begränsningar så satte hon sig bara ner och tittade på. Hon är för härlig...
Nä, Tippens lilla äventyr började när vi skulle gå hem. Hon stannade vid vägen som går över kanalen och stod och tittade nyfiket ner i vattnet som försvann in i vägtunneln. Det forsar ju förbi både det ena och det andra och när en större ansamling av löv forsade förbi så tog nyfikenheten överhand. Hon böjde sig ner lite för mycket och vips så halkade hon ner i vattnet.
Förskräckt rusade jag fram bara för att se henne försvinna in i tunneln. Jag hann känna en liten panik men det var ju bara att springa till andra sidan tunneln och där kom hon ju...ivrigt simmandes !
Jag fick tag i nackskinnet och fiskade upp henne lite snyggt och släppte sedan ner henne på backen. Hon skakade sig lite vimmelkantigt för att sedan - ja, just det, springa tillbaks till tunneln igen !
Jag tyckte dock att det kunde räcka med äventyr för stunden så jag kallade på henne och sen gick vi hem.
I skrivandets stund så ligger hon i sin korg och sover. Det rycker lite i henne och det kommer små ljud ibland...kanske drömmer hon om forsränning i kanalen på Engaholm.
Påskhelgen blir intensiv med - som vanligt - kurs hos kennel Flatterhaft, Borås.
Jag ska även uppåt sörmland till och hålla en dags Walkup - träning och en annan 1 - dagsträning för öppen och elithundar.
Till Borås följer även Camilla Bladin med som instruktör och ser till så jag sköter mig och inte dricker för mycket ägg... ; ))
Glad Påsk !!

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Oj viken äventyrlig valp som forsränner! Är det möjligen samma fors som morfarsmor forsade i efter en fasan på något av varmviltsproven?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback